Profanation Exercises / Ασκήσεις Βεβήλωσης


work in progress [since 2020]


Whatever its other aspects, the everyday has this essential trait: it allows no hold. It escapes. It belongs to insignificance; the insignificant being what is without truth, without reality, and without secret, but also perhaps, the site of all possible signification. The everyday escapes. In this consists its strangeness – the familiar showing itself (but already dispersing) in the guise of the astonishing.

Πέρα από τις άλλες πτυχές του, το καθημερινό έχει ένα βασικό χαρακτηριστικό: δεν επιτρέπει το κράτημα. Διαφεύγει. Ανήκει στο ασήμαντο· το ασήμαντο ον χωρίς αλήθεια, χωρίς πραγματικότητα και χωρίς μυστικά, αλλά ίσως, το τοπίο όλων των πιθανών νοηματοδοτήσεων. Το καθημερινό δραπετεύει. Σε αυτό φωλιάζει το αλλόκοτο – το οικείο αποκαλύπτει τον εαυτό του (αλλά ήδη διασκορπάται) εκπλήσσοντας με την αμφίεσή του.

Maurice Blanchot



The series 'Profanation Exercises', a work in progress, is composed by multiple chapters in the form of short photographic tales. In each one I deal with reality in a way that alters it, as an exercise of its deconstruction and re-appropriation within a new form. Usually, the photographs are connected to mythology, architecture, classical motifs, vernacular encounters, outlandish events. The surrealistic and mythical element of sequencing helps me to structure each story, by disarticulating the very experience of everyday life. Through the intersection of images, I shape the reality of a world that oscillates between inspection and imagination, illusion and deception, affirmation and denial, making the ordinary unfamiliar and finding wonders in the consuetudinary. The montage, gives birth to unexpected encounters. Τhus, it turns into an act of resistance against the paralysis, in front of one threat, the unknown, the inexplicable. Ιt becomes a gesture both of self and collective rescue. The final composition of the images become the text I cannot write or express in other forms.

Οι 'Ασκήσεις Βεβήλωσης' αποτελούνται από πολλαπλά κεφάλαια υπό τη μορφή σύντομων φωτογραφικών αφηγήσεων. Σε κάθε μία, πραγματεύομαι την πραγματικότητα με τέτοιο τρόπο ώστε την αλλοιώνω, σαν μια άσκηση αποδόμησης και επανοικειοποίησής της μέσα σε μια νέα μορφή. Συνήθως, οι φωτογραφίες συνδέονται με τη μυθολογία, την αρχιτεκτονική, με κλασικά μοτίβα, καθημερινές συναντήσεις και παράξενα συμβάντα. Το υπερρεαλιστικό και μυθικό στοιχείο της σύνθεσης με βοηθάει να δομήσω την κάθε ιστορία, να αποδιαρθρώσω και να κατακερματίσω την ίδια την εμπειρία της καθημερινής ζωής. Μέσα από τη διασταύρωση εικόνων, διαμορφώνεται η πραγματικότητα ενός κόσμου που ταλαντεύεται ανάμεσα στη διερεύνηση και τη φαντασία, την ψευδαίσθηση και την εξαπάτηση, την επιβεβαίωση και την άρνηση, καθιστώντας το συνηθισμένο ακατανόητο και ανακαλύπτοντας θαύματα στο καθιερωμένο. Το μοντάζ, γεννά αναπάντεχες συναντήσεις. Μετατρέπεται, έτσι, σε μια πράξη αντίστασης ενάντια στην παράλυση, μπροστά στο άγνωστο, το ανοίκειο της επόμενης μέρας· γίνεται τρόπον τινά μια χειρονομία διάσωσης του εαυτού. Η τελική σύνθεση της κάθε σειράς γίνεται το κείμενο που δεν μπορώ να γράψω ή να εκφράσω σε άλλη μορφή.


INTERVIEW IN

> CERCLE magazine, June 2023

{ Salty Eyebrow }
{ Αλμυρό Φρύδι }



 


 ~ Bait for Dragons ~
~ Δόλωμα για Δράκους ~










FEATURED IN
Phases Magazine




‘Bait for Dragons’ on Phases Magazine, 22/03/2021
 > Mulberry’s Revenge <
> Η Εκδίκηση της Μουριάς <










FEATURED IN

Grandmama’s Print, October 2021
> LIFO Magazine #670, January 2021


“Mulberry’s Revenge” on “Grandmama’s Print”, 11/10/21




“Linn” from “Mulberry’s Revenge” series on LIFO, 28/01/21

* Carnivorous Tenderness *
 * Σαρκοβόρα Τρυφερότητα *











FEATURED IN

On the left ‘Gulp’ / ‘Χαψιά’ from ‘Carnivorous Tenderness’
on the right ‘Blue Veil’/ ‘Μπλε πέπλο’ from ‘Pendulum’ book
on #KapaMagazine, Issue 907, Kathimerini, 09/01/2022





‘Gulp’/ ‘Χαψιά’ has been selected for the 15th Anniversary
of Fraction magazine Issue 167, 09/06/2023
 _ Suricata in the Sun _ 
_ Σουρικάτα στον ήλιο _














The Cuddly Goat / Ο Χαδιάρης Τράγος, 2021 / 90 x 67,5 cm
part of Tornivoukas collection, exposed in the common areas
of Eagles Palace Hotel, Chalkidiki, Greece


STEFANIA ORFANIDOU
ALL RIGHTS RESERVED © 2024